Φυτοφαγία : ωφέλιμη ή βλαπτική;


Φώτης  Τσολίσ                         ...........................................................................




Με τον όρο φυτοφαγική διατροφή εννοούμε το είδος της διατροφής εκείνης που αποκλείει μερικά ή όλα τα ζωικά προϊόντα, όπως για παράδειγμα το γάλα, τα αυγά, το κοτόπουλο, το κόκκινο κρέας και το τυρί. Οι χορτοφάγοι σήμερα εντάσσονται στις παρακάτω κατηγορίες:


  •   Αυστηρά Φυτοφάγοι: Εκείνοι που αποκλείουν όλες τις τροφές ζωικής προέλευσης (όπως το κρέας, το κοτόπουλο, το τυρί, τα αυγά και το γάλα)
  • Γαλακτοωφυτοφάγοι: Εκείνοι που καταναλώνουν αυγά και γάλα αλλά αποκλείουν τα άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα από τη διατροφή τους
  • Γαλακτοφυτοφάγοι: Eκείνοι που καταναλώνουν μόνο γάλα στη διατροφή τους
  • Μερικώς Φυτοφάγοι: Τα άτομα που καταναλώνουν μόνο μερικά είδη κρέατος (όπως το ψάρι και το κοτόπουλο) και αποκλείουν άλλα.  

Η φυτοφαγική διατροφή, σύμφωνα με νεώτερες έρευνες, αν περιλαμβάνει τις κατάλληλες ποσότητες απαραίτητων φυτικών προϊόντων, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, τα όσπρια, τους ξηρούς καρπούς και τα δημητριακά, τότε μπορεί να αποτελεί ένα πλήρες διατροφικό σχήμα.



Υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν πως η φυτοφαγική διατροφή συμβάλλει στην απώλεια βάρους και λίπους στην περιοχή της μέσης και στη μείωση της περιφέρειας. Άλλες πρόσφατες έρευνες έχουν συνδέσει την φυτοφαγία με χαμηλότερα ποσοστά εκδήλωσης διαβήτη, καρδιαγγειακών νοσημάτων, υπέρτασης, μερικών μορφών καρκίνου (όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου και του στομάχου), δυσκοιλιότητας και παχυσαρκίας.


Το να είναι όμως κάποιος μόνο φυτοφάγος δεν είναι πάντα καλό.Τα ζωικά προϊόντα όπως το κρέας, τα πουλερικά και τα ψάρια αποτελούν καλή πηγή σιδήρου υψηλής βιοδιαθεσιμότητας. Παρόλο που οι φυτοφάγοι καταναλώνουν συνολικά περισσότερο σίδηρο, αυτός προέρεχεται από προϊόντα χαμηλής βιολογικής αξίας (φυτικά προϊόντα).Η κατανάλωση φυτικών προϊόντων πλούσιων σε σίδηρο, όπως οι φακές, το μπρόκολο, η ρόκα και το σπανάκι μαζί με μια πηγή βιταμίνης C (όπως ένα ποτήρι πορτοκαλάδα) αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου.



Επιπροσθέτως οι φυτοφάγοι κινδυνεύουν από μειωμένη πρόσληψη βιταμίνης Β-12 που παρότι βρίσκεται στα δημητριακά, σε φύκη (όπως η σπιρουλίνα) αλλά και στα λαχανικά δεν είναι τόσο ενεργή όσο στα ζωικά προϊόντα, όπως το κρέας και τα πουλερικά. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα ποσοστά ψευδαργύρου στους φυτοφάγους είναι χαμηλότερα σε σχέση με τους παμφάγους. Αυτοί που χρειάζονται συμπληρωματική πρόσληψη ψευδαργύρου είναι οι αυστηρώς φυτοφάγοι, καθώς οι λοιποί φυτοφάγοι καταναλώνουν τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο όπως το γιαούρτι, το τυρί, το γάλα, τα πουλερικά και τα ψάρια.


Συμπερασματικά, η φυτοφαγική διατροφή μπορεί να αποτελέσει σύμμαχο για την υγεία μας, αρκεί να υπάρχει επαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών από ποικιλία τροφίμων, τα κυριότερα εκ των οποίων είναι τα όσπρια, τα δημητριακά, οι ξηροί καρποί, τα φρούτα αλλά και τα λαχανικά.








Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...