Το Άγχος καταλύτης στη ζωή μας


Ιωάννα  Τσιγ.                       ......................................................................



Στην καθημερινότητα όλοι οι άνθρωποι έχουμε αναπτύξει βαθμιαία την εγρήγορση ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του ημερήσιου προγράμματός μας, στην εργασία και τις υποχρεώσεις μας. Θα λέγαμε ότι όλοι ζούμε ένα επίπεδο «βασικού» άγχους αναγκαίου ώστε να μας προετοιμάσει να αντιδράσουμε αποτελεσματικά στις προκλήσεις.

            Όταν το άγχος είναι ελάχιστο δεν έχουμε 
            καμιά διάθεση να κάνουμε τίποτε

Καθώς όμως αυξάνεται το άγχος, η φυσική μας διέγερση μας επιτρέπει να αποδώσουμε, μέχρι κάποιοι άλλοι παράγοντες να επιβάλουν περιορισμούς. Όταν το άγχος φθάσει στο μέγιστο σημείο, οποιοδήποτε επιπλέον άγχος είναι όντως αντιπαραγωγικό, είμαστε δηλαδή σε υπερδιέγερση και δεν είμαστε σε θέση να αποδώσουμε πλέον.

Όταν αρχίζει ένα συναίσθημα να έχει επιπτώσεις που έχουν βαρύτητα και προκαλούν δυσκολίες έως κινδύνους στη ζωή ενός ανθρώπου, τότε θα πρέπει να κάνει ό,τι μπορεί για να προσφέρει στον εαυτό του την ποιότητα ζωής που αξίζει και δικαιούται. Δε θα πρέπει όμως να περιμένουμε μέχρι το άγχος να γίνει πραγματικά επιζήμιο. Για παράδειγμα, δε θα πρέπει να φτάσει ένας μαθητής στο σημείο να λιποθυμήσει πριν τις πανελλαδικές  εξετάσεις, για να επέμβουμε στη διαχείριση του άγχους του. Δεν πρέπει να περιμένουμε κάποιος να εμφανίσει σοβαρά καρδιακά προβλήματα, για να φροντίσουμε την ψυχική του υγεία. Πρέπει να προβληματιστούμε και να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση του άγχος μόλις διαπιστώσουμε τα πρώτα κιόλας σημάδια, για να αποτρέψουμε την επιδείνωσή του. Όσο πιο πολύ διογκώνεται το αγχώδες συναίσθημα, τόσο πιο ανησυχητικό είναι, γιατί οι επιπτώσεις του γίνονται επιζήμιες ακόμα και για την υγεία, δημιουργώντας παθήσεις ή επιβαρύνοντας τις υπάρχουσες.


             Κάποιοι τρόποι για να ελέγχουμε 
             το άγχος μας είναι οι εξής:
  • Η χαλάρωση είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που μας βοηθά να ρίχνουμε τους αυξημένους ρυθμούς λειτουργίας του οργανισμού με στόχο την μείωση της πίεσης, της υπερέντασης και των συνοδών δυσάρεστων σωματικών συμπτωμάτων. 
  • Η γυμναστική ακούγεται κάπως αντιφατική συμβουλή, δεδομένου ότι μοιάζει να είναι το αντίθετο της χαλάρωσης. Κι όμως, μια καλή προπόνηση θα μας βοηθήσει να κοιμηθούμε καλύτερα και μετά να χαλαρώσουμε.
  • Μην παραλείπουμε να παίρνουμε βαθιές αναπνοές, ιδιαίτερα όταν βιώνουμε μια κατάσταση άγχους όπως το να είμαστε κολλημένοι στην κίνηση, να έχουμε αναλάβει ένα σημαντικό έργο, ή να έχουμε πολλά πράγματα στο μυαλό μας. Μια βαθιά αναπνοή μπορεί να μας ηρεμήσει και μερικές φορές βοηθά στο να αντιμετωπίζουμε το στρες ή αρνητικά συναισθήματα.
  • Το χαμομήλι είναι χαλαρωτικό, δρά ως τονωτικό των νεύρων και βοηθά στον ύπνο. Εάν περάσουμε μια κουραστική μέρα και δε μπορούμε να χαλαρώσουμε , θα πιούμε ένα ζεστό φλιτζάνι χαμομήλι με λίγο μέλι για επιπλέον θρεπτικές ουσίες.
  • Πρέπει να περιοριορίσουμε την κατανάλωση καφεΐνης για να απαλλαγούμε από το στρες. Η καφεΐνη συμβάλλει στη νευρικότητα και τις εναλλαγές της διάθεσης μας.
  • Μην είστε τόσο σοβαροί. Τίποτε δεν εκμηδενίζει το άγχος όσο η αίσθηση του χιούμορ. Είναι επακόλουθο να είναι αδύνατο να νιώσετε άγχος όταν ξεκαρδίζεστε στα γέλια. Έρευνες έδειξαν, πράγματι, ότι το γέλιο όχι μόνο μειώνει την ένταση, αλλά ότι βελτιώνει την ανοσοποιητική λειτουργία.
  • Μία φορά τη μέρα, σκάστε το. Όταν η μέρα σας είναι έντονη - καλή ή κακή - αποχωρήστε 10 -15 λεπτά, είναι αναζωογονητικό. Βρείτε ένα μέρος μόνοι σας (και σίγουρα κλείστε το κινητό) - τη σοφίτα, το μπάνιο, ένα ήσυχο καφέ, μία μεγάλη βελανιδιά και σβήστε τη πίεση για μερικά λεπτά. Κάντε ό,τι σας ηρεμεί: διαλογιστείτε, διαβάστε ένα βιβλίο, τραγουδήστε ή αργοπιείτε τσάι.

Συνοψίζοντας, το άγχος αποτελεί ισχυρό εργαλείο και, αν επιλέξουμε να το χρησιμοποιήσουμε κατάλληλα, μπορούμε να οδηγηθούμε σε μακρύτερη και καλύτερη απόδοση από ότι συνήθως. Ωστόσο, για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτή την επιλογή, πρέπει να θέσουμε τις βάσεις μέσω της άσκησης του νου και ίσως και του σώματος. Γνωρίζοντας και αναλαμβάνοντας την ευθύνη του πότε και πώς να χρησιμοποιούμε το άγχος μας μπορεί να μεταμορφώσει την καθημερινή μας εμπειρία: από το να είμαστε εγκλωβισμένοι σε έναν αγώνα δρόμου χωρίς διάλειμμα στην οδήγηση ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου με μεγάλη επιτάχυνση!



          Βίντεο που αναλύει το πώς παράγεται το άγχος 
          και πώς μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε.
 


Η Ελένη Τσουκαλή είναι γιατρός παθολόγος, απόφοιτος και διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι από χρόνια ανεξάρτητη ερευνήτρια στα θέματα του στρες και της λειτουργίας του οργανισμού μας ως ένα ενεργειακό σύνολο.




 

4 σχόλια :

  1. Η σωματική άσκηση συμβαλλει σίγουρα στην καταπολεμηση του άγχους :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγχαρητηριαααα ιωαννα τσιγκρελη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...